Interpreti

Jaroslav Tůma (1956) je koncertním varhaníkem a profesorem Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze. Koncertuje i na cembale, klavichordu, pianoforte a dalších klávesových nástrojích. Věnuje se též hudební kompozici a publikační činnosti. 

Vystudoval Pražskou konzervatoř u prof. Jaroslava Vodrážky a Akademii múzických umění v Praze u prof. Milana Šlechty (varhany) a prof. Zuzany Růžičkové (cembalo). Je nositelem prvních cen v soutěžích ve varhanní improvizaci v Norimberku v roce 1980 a v holandském Haarlemu v roce 1986, laureátem řady interpretačních varhanních soutěží, např. v Linci v roce 1978, v soutěži Pražského jara v roce 1979, v soutěži Johanna Sebastiana Bacha v Lipsku v roce 1980 a mnoha dalších. 

Pravidelně účinkuje např. na domácích festivalech: Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Festival Leoše Janáčka, Festival Český Krumlov, také na dalších prestižních pódiích, např. v Praze v Rudolfinu či ve Smetanově síni. Koncertoval téměř ve všech evropských zemích, dále v USA a Kanadě, na Kubě, v Japonsku, Mongolsku, Jihoafrické republice, Singapuru atd. Bývá předsedou nebo členem porot mezinárodních hudebních soutěží, doma i v zahraničí vyučuje na varhanních kurzech a seminářích. Od roku 2016 vede každoročně varhanní kurzy s mezinárodní účastí Mekka varhaníků, které se konají na vynikajících varhanách např. v Brně, v Doubravníku, na Svaté Hoře u Příbrami a ve Zlaté Koruně. Je titulárním varhaníkem svatohorské basiliky Nanebevzetí Panny Marie.

V Tůmově repertoáru se nacházejí stěžejní skladby českých i světových skladatelů v širokém spektru stylů od renesance až po 21. století. Jeho diskografie čítá do roku 2018 šestapadesát sólových titulů, na desítkách dalších spoluúčinkuje. Jeho dlouholetým komorním partnerem je např. japonský flétnista Yoshimi Oshima. U firmy Supraphon mu vyšla řada kompaktních disků „Historické varhany Čech” zachycující autentický zvuk vzácných varhan různých epoch od renesance až po začátek 20. století. Na značce Arta vydal kromě významných bachovských titulů (Dobře temperovaný klavichord, Goldbergovy variace - cembalová a klavichordová verze, na varhanách Vladimíra Šlajcha Orgelbüchlein, Toccaty, preludia a fugy) také Třicet šest fug pro pianoforte Antonína Rejchy, Eklogy Václava Jana Tomáška, varhanní sonáty Paula Hindemitha a několik CD s varhanními improvizacemi. Jedno z nich nazvané Moje vlast je sestaveno z improvizací na témata Bedřicha Smetany. Zatím posledním titulem vydaným u Arty v podání J. Tůmy v prosinci 2018 jsou díla Petra Ebena Nedělní hudba, Laudes aj. Řadu CD titulů vydal i v Německu a v Polsku. Pro Český rozhlas pořídil vedle mnoha varhanních snímků také souborné nahrávky devětadvaceti klavírních sonát Jana Ladislava Dusíka a Lipských chorálů J. S. Bacha. Věnuje se i kolektivní improvizaci. V letech 2015–2017 např. realizoval sérii hudebně tanečních představení pod názvem Vyvolený aneb Řehoř na skále, kdy se stal inspirací pro pětici hudebníků (Stefan Baier, Jan Rokyta, Liselotte Rokyta, Alan Vitouš), recitátora (Josef Somr nebo Jan Hartl) a tanečnici (Adéla Srncová) román Thomase Manna.  

Jaroslav Tůma je mj. autorem hudby k filmu dokumentaristy Pavla Kouteckého Proměny Pražského hradu, dvou sbírek varhanních skladeb na témata Adama Václava Michny (Svaté lásky labirynth aneb Česká mariánská muzika 2014 a Loutna česká 2016), protagonistou řady televizních pořadů a vydal také odbornou publikaci O interpretaci varhanní hudby s přihlédnutím k jiným klávesovým nástrojům (2016). 

CEB2

Soubor tvořený orchestrem, vokálním ansámblem a sólisty v roce 1998 založil a dodnes vede význačný český dirigent Roman Válek. Členy jsou profesionální instrumentalisté a zpěváci z České republiky, Slovenska, Maďarska, Polska a Německa. Czech Ensemble Baroque se zaměřuje především na kantáty, opery, koncerty a symfonie převážně z období baroka a klasicismu v progresivním a svěžím podání. Široké žánrové rozpětí souboru mimo jiné dokládají jména výrazných osobností hudebního světa, které s Czech Ensemble Baroque spolupracovali a spolupracují: Adam Plachetka, Pavel Šporcl, Vojtěch Dyk, Jean-Francois Lombard, Markéta Cukrová, Roman Janál, Ludmila Peterková a mnozí další.

Soubor pořádá vlastní abonentní cyklus Bacha na Mozarta!, mezinárodní interpretační workshop Letní škola barokní hudby, je rezidenčním souborem prestižního hudebního festivalu Znojmo a pravidelně natáčí pro Českou televizi i rozhlas, EBU a vydavatelství Supraphon. Zaměřuje se na dílo F. X. Richtera.

www.ebcz.eu

jsJiří Stivín (*23.11.1942 v Praze) je významný český jazzový hudebník, multiinstrumentalista a skladatel, původním povoláním filmař (kameraman). Vystupoval v rockové kapele Sputnici. Spolu s Martinem Kratochvílem založil v šedesátých letech soubor Jazz Q. V letech 1970 – 73 účinkoval jako člen, sólista a nakonec i dirigent činoherního orchestru Národního divadla v Praze. Později utvořil s Rudolfem Daškem jazz uskupení System Tandem. V osmdesátých letech působil především jako sólista účastnící se mnoha vlastních i cizích hudebních projektů. Jeho dvojalbum Výlety bylo v roce 1981 zařazeno mezi nejpozoruhodnější evropské jazzové projekty roku. Od osmdesátých let se především se souborem Collegium Quodlibet hojně věnuje provozování skladeb klasické hudby, v níž se specializuje na období renesance a baroka. Pravidelně na konci listopadu organizuje koncert k poctě sv. Cecílie, patronce hudebníků. Založil všeobecně prospěšnou společnost "Centrum pro improvizaci v umění" ve Všenorech u Prahy, kde se pořádají improvizační víkendy zaměřené na hudební, výtvarné a multimediální aktivity. Dne 28. 10. 2007 mu prezident ČR Václav Klaus udělil Státní vyznamenání Za zásluhy o stát v oblasti kultury a umění.

kkÚspěšnou dráhu klavírního virtuosa Karla Košárka nastartovalo studijní stipendium na Southern Methodist University v Dallasu pod vedením věhlasného klavíristy Joaquina Achúcarra (držitele nejvyššího ocenění v oblasti umění „The gold Medail of Fine Arts“). V té době v Čechách již známý sólista a laureát mnoha mezinárodních soutěží, získával bohaté zkušenosti na americkém kontinentu, na turné po Evropě a Japonsku. Završením amerického pobytu byla účast ve finále soutěže Walter Naumburg v New Yorku (1997). Po návratu do vlasti se začal věnovat interpretaci skladeb zejména Bohuslava Martinů, jehož díla natočil pro nahrávací společnosti Hyperion, Naxos a Supraphon. Díky svým citlivým interpretačním dovednostem se brzy stal vyhledávaným hudebním partnerem celé řady instrumentalistů a zpěváků, jmenujme například spolupráci s Magdalenou Koženou, Soňou Červenou, Romanem Janálem, houslisty Ivanem Ženatým a Bohuslavem Matouškem, cellistou Jiřím Bártou, kytaristou Pavlem Steidlem atd. Jako sólový hráč pravidelně vystupuje takřka se všemi českými orchestry v jejich koncertních cyklech nebo je zván k účasti na hudebních festivalech jako jsou Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Concentus Moraviae aj. V uplynulé sezóně provedl Bachův klavírní koncert d – moll s Filharmoníí Hradec Králové, s Igorem Ardaševem a Michalem Maškem zahrál Koncert pro tři klavíry C - dur v doprovodu Filharmonie Bohuslava Martinů. S Karlovarským symfonickým orchestrem interpretoval Koncert pro klavír a orchestr současného skladatele Jiřího Gemrota a s Petrem Maláskem v nové koncertní síni firmy Petrof oslavil 100 let výročí republiky jazzovým repertoárem. Mimořádně úspěšná byla spolupráce s tenoristou Topim Lehtipuu, se kterým nastudoval a provedl výběr z cyklů písní Antonína Dvořáka. Společně se sólistkou na těremin Carolinou Eyck a Benewitzovým kvartetem letos vystoupil na Pražském jaru s programem B.Martinů.

Karel Košárek žije v Kroměříži, kde se věnuje výuce studentů na Konzervatoři P.J. Vejvanovského a  působí také jako umělecký ředitel festivalu Musica Holešov v nedalekém Holešově. Aktivně se podílí na obnově kulturního života v těchto jihomoravských městech, která patřila v 18. století k nejvýznamnějším hudebním střediskům v Evropě.

np

Narozen v australském Sydney, Nicholas Parle získal titul bakaláře v oboru hudby na University of Sydney, načež se roku 1985 rozhodl odstěhovat do Londýna. O čtyři roky později, v roce 1989, získal první cenu v Mezinárodní cembalové soutěži v belgických Bruggách (International Harpsichord Competition, kterážto je součástí festivalu Musica Antiqua Bruges), což bylo teprve třetím případem udělení první ceny v tehdy třicetileté historii této soutěže. Od tohoto úspěchu byl Nicholas Parle aktivní jak v oblastí sólové, tak jako hráč continua a to na Evropské půdě, v Japonsku i ve své rodné Austrálii. Často také spolupracoval s předními barokními orchestry a komorními ansámbly v Anglii.

Hlavním objektem Nicholasova zájmu se však v poslední době stala spíše činnost pedagogická. Paralelně s kurzy pravidelně pořádanými v Polsku, Maďarsku a Japonsku, Parle od roku 1998 vyučuje na londýnské Guildhall School of Music, dále se v roce 2004 stal profesorem hry na cembalo na Hochschule für Musik und Theater <Felix Mendelssohn Bartholdy> v německém Lipsku, a počínaje zářím 2018 je Nicholas Parle profesorem hry na cembalo na vídeňské Musik und Kunst Privatuniversität.

sfc

Sheng-Fang Chiu pochází z Taiwanu. Studovala zobcovou flétnu u Michaela Posche na Privatuniversität der Stadt Wien a dále pokračovala ve svých studiích u Anny Jannuj (flauto dolce) a Marcella Gattiho (flauto traverso) na Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig. Díky své vášni pro komorní hudbu získala bohaté zkušenosti s různými komorními ansámbly. V roce 2011 získala první cenu v soutěži "La Stravaganza - Concurs de Musica Barroca". Za své sólové a komorní vystoupení obdržel její soubor Telemann & Co. roku 2010 a 2012 vítěznou cenu na soutěži "Fidelio-Wettbewerb (Vídeň)". Jako sólistka často vystupuje s Ensemble 1756, dále spolupracovala s Wiener Akademie, Capella Leopoldina či Accentus Austria. Přednášela na Taiwanu, v Rakousku, Jižní Koreji a v Polsku. Od roku 2014 působí jako asistentka výuky Michaela Poscha na Privatuniversität der Stadt Wien a od roku 2017 vyučuje na Hochschule für Musik und Theather Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig. 

www.shengfangchiu.com 
(Photo Credit: Theresa Pewal & Andrej Grilc)

IRPA s.r.o.
Kaprova 42/14,
110 00, Praha 1

IČ: 27644103
DIČ: CZ27644103

Jakub Kubíček
Ředitel festivalu
jakub@bachforall.cz

Zlata Biedermannová
PR
zj@seenmedia.cz

 

Jakub Kydlíček
Odborná spolupráce
jakub.kydlicek@bachforall.cz

Zdeňka Rezková
Koordinátorka festivalu
zdenka@bachforall.cz

Barbora Emma Veselá
Produkční
barbora@bachforall.cz

Diego Velasco
Vstupenky
diego@bachforall.cz

©2019 Bach for All pmb